- Aktiv subwoofer som är designmatchad med GLE-serien
- Bestyckad med ett 8.6" element samt ett 8.6" passivt membran (s.k. slavbas)
- Slutsteg på 200 Watt RMS, 280 Watt peak
- Cantons patenterade SC-teknologi
- Tre förvalda EQ-lägen (Wide/Normal/Narrow) för att bäst finna rätt basrespons i rummet
- Har högnivå-ingång för stereoförstärkare som ej har subwoofer lågnivå-utgång
- Wave-tekniken en större slaglängd med minimerad distorsion
- Justering för volym, delningsfrekvens och fas
- Auto on/off-funktion
Titanium
Med den senaste GLE-serien har Canton gjort ett nytt framsteg genom att introducera en helt ny konteknik för mellanregister- och baselementen. Tidigare har man favoriserat aluminium som metall, men nu har man gett sig in på titanium - en metall som beskrivs ge mer styrka till konen som ger återgivningen både mer upplösning och dynamik. För basregistret får man en styvare kon, vilket förbättrar basåtergivningens egenskaper med minimal break-up.
Kombinera detta med att man nyttjar ett passivt slavmembran - som agerar likt en basport - för en motkoppling i lådan. Det ger en taktfast, snabb och djup återgivning, befriad från irriterande blåsljud som uppstår i en port när luftflödet blir för stort (läs hög volym).
Wave-upphängningen
Precis som tidigare generationer finner vi deras Wave-teknik, vilket är en speciell upphängningsteknik till mellanregister- och baselementen. Kort sammanfattat innebär denna tekniken, där upphängningen har flera "lager", att man får en större och mer linjär slaglängd. Detta minimerar distorsionen för ett renare ljud, men innebär också att elementet kan flytta mer luft. Detta är en teknik som tidigare varit exklusiv på Canton´s dyrare högtalarserier, som som integrerats i de senaste generationerna av GLE och de designmatchade baslådorna.
SC-teknologin
Cantons egna aktiva elektroniska filter - den s.k. SC Technology - har integrerats i förstärkaren för att optimera basfrekvensernas svängningar inuti kabinettlådan. För att förklara det enkelt så läses elementets svängningar av digitalt, för att sedan justeras i slutstegets EQ-respons per automatik. Man vill undvika konflikterande basfrekvenser och fasfel, vilket leder till ett bättre och renare basljud.