- Aktiv subwoofer bestyckad med ett långslagigt 12" element med RPC-kon (Reinforced Paper Cone)
- Kraftfullt Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
- Variabel delning mellan 35 till 150 Hz
- Bakåtriktad HC (Horn Curved) slot-port ger lägre distorsion och bättre luftflöde
- Auto on/off-funktion
- Har både lågnivå och högnivå-ingång
- Spelar linjärt ner till 30 Hz - räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
- Exemplarisk byggkvalitet med en vikt på hela 22.6 kg
- Tyggaller med gummi/metall infästning
- Stabila gummifötter
- Designad och helt utvecklad i Sverige!
Innan du köper den här basen bör du tänka på en sak
Det svenska fabrikatet System One har vidareutvecklat sin populära och storsäljande subwoofer W-12, och det har tagit många år att kunna vidareutveckla en redan extremt bra produkt! Den nya modellen - som går under namnet W120 - spelar ännu tightare och mer musikaliskt. Dess alerta spelstil smittar av sig både för musik och film.
Precis som föregångaren så är basen bestyckad med ett tilltaget 12" element av pappkon och med en skummad gummiupphängning som vissa tidigare har kallat "Fatboy". Upphängningen är tilltagen för att ge rätt "styrning" av konen, vilket ger en stor slaglängd med lägre distorsion.
Genom att ha en portad konstruktion får man en högre känslighet, vilket ger mer kraft och dB till återgivningen. Basporten är av slitz-typ, som kan hantera rikliga mängder luftflöden utan att skapa irriterande blåsljud. Nästan ett måste när återgivningen är linjär ner till 30 Hz med risk att volymen stiger.
Innan du blir lycklig ägare av den här baslådan så bör du tänka på en sak. Spela inte för högt. Dels för att bevara grannsämjan, men även för att hög volym kan skada din hörsel.
Analogt slutsteg med goda kopplingsmöjligheter
Efter flertalet tester och flitigt lyssnande så har System One kommit fram till att slutsteget skall vara av klass A/B-typ. En analog förstärkare låter i den här klassen bättre än de flesta digitala. Den rikliga uteffekten ger bra kontroll över elementet och kan pressa ur sig hela 150 Watt kontinuerligt och det dubbla i snabbare peakar när film-mullret tar vid och explosionerna dånar i rummet.
En uppskattad detalj är det automatiska standby-läget, där basen hoppar igång vid en inkommande signal och går tillbaka till standby när ingen signal känts av på ca 15-20 minuter.
På baksidan finns både lågnivå för stereo RCA och LFE (som System One kallar frl SUB) samt högnivå stereo in (högtalarkabel). Sistnämnda är färre baslådor förunnade och perfekt att ha när stereoförstärkaren saknar pre out. "Rec out" ska man inte koppla genom lågnivå från en förstärkare när "pre out" saknas, för en sådan utgång är fast i nivå och matar alltså alltid max signal ut.
LFE
Tänk på att om man kopplar signalen via LFE-ingången (som System One kallar för SUB) så går signalen raka vägen till slutstegsdelen. Tanken är att man då gjort alla inställningar i bioförstärkaren och då matar korrekt delad signal via bioförstärkaren subwooferutgång. Det gör att du inte kan använda delningen (crossover) på baslådan. Om du vill kunna ställa en mer exakt delning så skall signalen då kopplas på röd eller vit RCA in. Kopplar man signalen på både röd och vit (genom en y-kabel) så får man en starkare insignal på ca 6 dB.
Passar alla storlekar av högtalare
Beroende på högtalarnas storlek så kan man variabelt ställa en delningsfrekvens mellan 35 till 150 Hz. System One nyttjar ett påkostat och effektivt filter som inte släpper genom någon mellanbas alls, ett vanligt förekommande hos konkurrerande basar man finner på stormarknaden.
Med större golvhögtalare får man en bättre övergång vid en lägre brytpunkt, medans mindre högtalare kräver en högre brytpunkt för att inte få ett "hål" vid överlappningen. Exakt vart man ska dela kan också vara personligt, så lyssna dig fram.
Det finns även en fasvippa på 0 eller 180 grader. Vippan inverkar på hur elementet rör sig, om slaget börjar ut->in eller omvänt. Vanligtvis skall fasvippan stå på 0 grader, men placeringen och rumsakustiken kan inverka på basens återgivning och hur våglängderna beter sig. Främst är basens placering i rummet A och O. En baslåda som står på fel ställe kan släckas ut helt i ett rum, något som man försöker kompensera med att öka volymen. Det ställer onödiga krav på både slutsteg och element. Rätt placering kan ge en förstärkning i rummet på 6 dB, och det gör att man minskar effektbehovet med 75 %! Om du upplever ett dåligt basregister så kan det bero på att basens och högtalarnas våglängder släcker ut varandra då de spelar ur fas. Testa då att vända på fasvippan, så att högtalarna spelar tillsammans. Det kommer att göra underverk på basomfånget!
Mycket nöje!
NOTAT!
System One har valt att inte skicka med en subwooferkabel i kartong. Medföljande kablar håller oftast en undermålig kvalitet och dessutom kan det vara svårt att veta vilken längd som behövs. Så för att få ut maximalt ur prestandan så rekommenderas det att man köper till en subwooferkabel med mer tilltagna ledare och en bättre skärmning.
"Den större System One-basen är till det yttre betydligt mindre än 12:an från Dynavoice. Ljudmässigt låter den också slankare, mest på grund av att den inte har riktigt samma botten. Å andra sidan är basen musikalisk och brer ut sig lite mer än sin lillebror W100. Liksom märkesbrodern lider W120 av blåsljud från reflexporten, vilket till vardags mest märks genom att partier i musiken där det är mycket bas inte upplevs som riktigt lika mattsvarta i sitt muller. Liksom hos den mindre System One-basen är vi med tanke på prislappen ändå riktigt imponerade"
Hifi&Musik som testade W100 tillsammans medW120 och Dynavoice Challenger CSB-V12/15