Om du skall ge dig in i ett projekt att bygga en egen högtalare, eller om du behöver byta ut befintliga element, så erbjuder Ljudfokus ett selekterat utbud av lösa högtalarelement från respekterade tillverkare som Dayton Audio, DLS och Monacor. Med varierande storlek, arbetsområde och impedans finns det garanterat något som passar ditt specifika bygge och din unika konstruktion.
Högtalarelement
Om du skall ge dig in i ett projekt att bygga en egen högtalare, eller om du behöver byta ut befintliga element, så erbjuder Ljudfokus ett selekterat utbud av lösa högtalarelement från respekterade tillverkare som Dayton Audio, DLS och Monacor. Med varierande storlek, arbetsområde och impedans finns det garanterat något som passar ditt specifika bygge och din unika konstruktion.
20% OFF med DYNAVOX20
20% OFF med DYNAVOX20
20% OFF med DYNAVOX20
Högtalarelement
För att bättre förstå hur en högtalare fungerar så ska man veta att ljud är förtätningar eller förtunningar i luften. En högtalare skapar ljud genom att membranet rör sig och skapar tryckskillnaden i luften. Man kallar det för akustiska svängningar - frekvenser - som mäts i Hertz (svängningar per sekund). Luftmassan komprimeras och därmed skapas en longitudinell våg som breder ut sig genom luften och når våra trumhinnor, som omvandlar tryckvariationerna i hörselgången till mekaniska vibrationer, som förstärks i mellanörat och överförs till snäckan. Hur fungerar en högtalare?
En högtalare är ett mekaniskt system som omvandlar elektrisk energi till rörelseenergi (ljud). För att det alltså skall låta överhuvudtaget så behövs det en förstärkare, som matar högtalarelementen med en elektrisk signal. En talspole sitter placerad i ett magnetgap, vars magnetfält påverkar varandra och får membranen att röra sig i takt med den elektriska signalen. Konens rörelse styrs av en gummiupphängning. Här finns det olika kvaliteter på själva gummimaterialet och även dess livslängd, som inverkar på hur jämn och exakt rörelsen är.Det finns olika högtalarprinciper, där den mest förekommande är den dynamiska Moving Coil-högtalaren som vi snabbt känner igen med sina membran, eller högtalarkoner som det även kallas. Varför man använder sig av olika storlekar och arbetsområden för ett element är för att djupa och höga toner har olika spridningsmönster. Genom att använda sig av olika element så är målet att få en jämnare spridning över hela frekvensområdet. När frekvensen stiger så blir ljudet mer riktningsbestämt. Lägre frekvenser - eller djupa toner - har större våglängder som är svårare att riktningsbestämma. Under ca 80 Hz kan våra mänskliga öron inte riktningsbestämma ljud alls. Stora våglängder har därmed lättare att röra sig genom olika material. Du kanske exempelvis har reagerat på att du hör basgången när grannen spelar högre men att diskantljuden är svårare att höra.
Högtalarelement delas oftast in i tre typer: bas, mellanregister och diskant. Om ett element täcker merpart av frekvensområdet självt så kallar man det för ett fullregisterelement. Styvhet, lätthet och dämpningskaraktäristik är viktiga egenskaper i ett högtalarelement. Olika designlösningar och nivån på kunskap från tillverkaren avgör hur bra ett element spelar, och vad det bäst är anpassat för.
För att ett element skall få arbeta med rätt frekvenser för ett optimalt arbetsförhållande, så behöver man ett delningsfilter. Detta delar upp signalen från förstärkaren och vidare till de olika elementen. Om du som exempel skall bygga en stativhögtalare som talar vi främst om en 2-vägs konstruktion. Om man sätter brytpunkten vid 3.500 Hz så kommer diskantens styrka att börja falla av under brytpunkten. Detsamma gäller det större mellanregister/baselementet som faller av i styrka över brytpunkten.
Ett element på 6.5" tappar generellt runt 3-4.000 Hz förmågan att på ett resonansfritt och kontrollerat sätt återge signalen. Det klarar det mindre diskantelementet bättre. Om man sätter en brytpunkt - en så kallad delningsfrekvens - vid 3.500 Hz så innebär det inte att 6.5" element inte åter någonting alls över den frekvensen. Beroende på hur filtret är konstruerat - vilken branthet det har - så faller ljudstyrkan olika dB per oktav. Ett andra ordningens filter har en branthet på 12 dB/oktav. Styrkan har då fallit av med 12 dB vid 7.000 Hz. Detsamma gäller för diskanten där styrkan fallit av 12 dB vid 1.750 Hz. Genom att göra på detta vis så överlappas elementens arbetsområden varandra där vi inte skall höra vart själva överlappningen sker.
Högtalarelement har olika värden vilket gör att de spelar optimalt i en viss lådvolym. Om du avser att bygga en egen subwoofer så är det av stor vikt att gå efter tillverkarens rekommenderade lådvolym, samt om kabinettet skall vara slutet eller designat kring en basreflex.
Det finns så otroligt mycket mer att berätta kring högtalarelement och de olika typerna. Behöver du guidning inom området för att finna rätt produkter för ditt byggprojekt, så finns vi för dig på telefonen eller mailen.